Saturday 12 October 2013

KOMUNIKASI ANTARA INDIVIDU (INTERPERSONAL)

p/s : bukan untuk di copy paste tetapi sekadar rujukan pembacaan dan membantu dalam meningkatkan kefahaman


TAKRIF KOMUNIKASI PERSEORANGAN (INTERPERSONAL)

            Al-Quran telah memberi beberapa garis panduan sebagai asas bagi mewujudkan perhubungan atau interaksi yang berkesan di antara seseorang dengan seseorang insan yang lain .Di antara ayat-ayat Al-Quran yang menjelaskan tentang perkara di atas ialah : “Perkataan yang baik dan perbuatan memaafkan (kesilapan mereka)adalah lebih baik daripada memberi sedekah (pemberian) yang diiringi(dengan perbuatan atau perkataan)menyakitkan hati.Dan (ingatlah)Allah maha kaya dan maha penyantun.(Al-Baqarah:263).Nabi Muhammad S.A.W juga pernah menekankan betapa pentingnya kita berkomunikasi.Baginda bersabda dalam hadis yang memberi maksud bahawa hukumnya adalah haram bagi seseorang muslim yang berniat tidak mahu berkomunikasi dengan sesiapa pada hari tersebut. Dalam kehidupan sehari-hari, kita sering melakukan komunikasi secara perseorangan atau secara individual dengan orang lain. Komunikasi sedemikian ini sering disebut komunikasi bersemuka, dan disebut juga komunikasi antara peribadi (interpersonal communication).
 Komunikasi perseorangan (interpersonal)adalah komunikasi yang memerlukan seorang atau lebih dari seorang Proses komunikasi antara individu (lebih dari seorang individu) proses komunikasi diantara seseorang dengan seseorang yang lain atau antara manusia. Proses komunikasi ini sangat berkesan kerana ia melibatkan unsur maklum balas serta berdasarkan lapangan yang sama. Takrifan barat oleh R Wayne Pace berpendapat bahawa komunikasi interpersonal adalah komunikasi yang berlangsung antara dua orang atau lebih secara bersemuka. Selain itu,terdapat beberapa pendapat dari pakar yang menyatakan komunikasi perseorangan ini adalah komunikasi yang melibatkan dua orang penyampai yang berinteraksi secara dua hala serentak dan mereka saling mempengaruhi. Definisi ini juga menurut Beebe, Beebe dan Redmond(1999), komunikasi antara perseorangan ialah komunikasi kemanusiaan yang berlaku apabila seseorang berinteraksi secara serentak dengan orang lain dan saling mempengaruhi diantara satu sama lain dengan tujuan untuk mengendalikan hubungan. Ringkasnya,mereka membuat penjelasan bahawa dalam komukasi perseorangan, berinteraksi secara serentak bermaksud kedua-dua orang penyampai bertindak ke atas maklumat yang sama pada masa yang sama.

Kedua-duanya menyampai dan menerima mesej pada masa yang sama. Misalnya,ketika seorang ibu memarahi anaknya,mesej yang diterima oleh anaknya disampaikan kembali kepada ibunya melalui komunikasi bukan lisan seperti bermasam muka atau berdiam diri. Saling mempengaruhi bermaksud kedua-dua komunikator menerima kesan daripada interaksi itu.Misalnya, ibu yang marah pada anaknya tadi mungkin berasa semakin geram apabila melihat sianak menunjukkan perasaan tidak puas hati melalui perlakuan bukan lisan seperti bermasam muka. Adler.Rosenfeld dan Towne (1990) mendefinisikan komunikasi antara perseorangan sebagai suatu proses transaksi yang berterusan,melibatkan komunikator-komunikator daripada persekitaran yasng sama ataupun berbeza dan mewujudkan hubungan melalui pertukaran mesej yang kebanyakannya dipengaruhi oleh gangguan atau halangan luaran fisiologi dan psikologi.Komunikasi ini penting dalam menjalinkan dan mengekalkan hubungan memujuk dan mempengaruhi orang lain.

Komunikasi dua hala ialah yang melibatkan kumpulan terdiri daripada tiga hingga dua belas orang ahli. Bahkan ia penting untuk berkongsi maklumat,mendapatkan idea,menyelesaikan masalah dan bantu-membantu. Setiap hari kita berhubung dengan orang lain,sama ada secara bersemuka atau menggunakan alat komunikasi seperti telefon,e-mel dan surat. Dalam era moden hari ini kaedah perhubungan semakin mudah dan kompleks kerana inovasi dalam media perhubugan semakin canggih. Jika dulu alat perhubungan agak sukar dimiliki tetapi hari ini setiap orang boleh memiliki dua atau tiga buah telefon bimbit.Terdapat lapan prinsip dakwah yang digariskan oleh Al-Quran dan Hadis dan diungkapkan dengan jelas. Prinsip-prinsip ini boleh menjadi panduan kepada pendakwah untuk membentuk strategi dan kaedah yang lebih baik dan menepati matlamat dakwah itu sendiri. Prinsip-prinsip berkenaan ialah berilmu, khudwah hasanah (contoh baik), sabar, bersikap lemah lembut dan belas kasihan, berbaik sangka, tawadhuk, bermanis muka dan tutur kata serta menafkahkan harta kepada anak yatim.



TUJUAN KOMUNIKASI ANTARA INDIVIDU

  1. Meneroka diri sendiri
  1. Perubahan atau memperngaruhi
  1. Menjalankan tugas
  1. Mampu menghubungkan kita dengan orang lain
  1. Komunikasi  antara individu ialah bagaimana seseorang individu membina perhubungan dengan orang lain. Melalui komunikasi interpersonal ini akan membentuk dan memelihara hubungan dengan orang lain. Selain itu, akan terbentuk juga sutu jalinan yang keterikatan sesama pihak yang  melakukan komunikasi. Hal ini baik untuk menjalin suatu proses kerja sama dengan mencapai tujuan bersama.
  1. Komunikasi merupakan sesuatu yang tidak berubah.
  1. Komunikasi interpersonal tidak boleh diputar kembali. Mesej yang diberi akan memberi kesan kepada penerima.
  1. Komunikasi dikawal oleh peraturan
  1. Ianya ialah bagaimana individu tersebut berinteraksi ketika belakunya perbincangan atau perhubungan.Peraturan ini biasaannya boleh dipelajari melalui pengalaman pemerhatian, dan latar belakang seseorang sama ada seperti berlainan bangsa dan budaya. Antara peraturan yang biasa dipraktikkan secara umumnya ialah menghormati hal-hal peribadi, menyimpan rahsia,amanah, dan jujur.
  1. Memperoleh maklumat
  1. Mempamerkan identiti
  1. Untuk membantu
  1. Kaedah perhubungan (human relation) yang baik.
Seterusnya, responding yang membawa maksud tindak balas. Setelah cuba memahami situasi atau masalah yang berlaku, individu akan membuat analisa dan penilaian yang terbaik sekaligus menunjukkan tindak balas yang berkaitan sama ada respon tersebut ditunjukkan melalui gerak tubuh (gesture), seperti menangguk kepala,menggeliat, kedudukan (posture) seperti berdiri dengan tegak, berpeluk tubuh ataupun mimik muka yang berbeza seperti sedih, gembira dan sebagainya. Kesemua tindak balas ini mampu untuk  memperjelas mesej yang ingin disampaikan. Contohnya seorang pemimpin akan menunjukkan mimik muka sedih dan turut bersimpati setelah mendengar aduan mangsa banjir. Secara tidak langsung, hubungan interpersonal yang diamalkan semakin berkesan berpaksikan pengukuhan elemen “sensing”, “evaluating” dan “responding” itu tadi.
Tujuan komunikasi interpersonal ini maksudnya lebih menjurus kearah peribadi. Jika melihat kepada interaksi individu dengan individu yang lain, individu tersebut akan lebih banyak  belajar tentang dirinya maupun orang lain. Komunikasi bukan lisan Kenyataan sebahagian besar daripada persepsi adalah hasil daripada yang telah dipelajari dalam pertemuan interpersonal komunikasi. Ia memberikan kesempatan kepada individu tersebut untuk berbicara mengenai dirinya-pengalaman, perkara yang  disukai dan tidak disukai.
Komunikasi interpersonal juga menjadi alat menegur sehingga dapat mengubah hidup kita. Karena sesungguhnya untuk mengubah sikap dan tingkah laku kita atau orang lain dapat dilakukan dengan pertemuan interpersonal.
Secara formal atau tidak, semua aktiviti kerja memerlukan interaksi antara satu sama lain. Maka perlunya komunikasi dalam menjalankan tugas masing-masing.Komunikasi juga menjadi alat utama yang digunakan untuk melatih pekerja sesebuah organisasi seperti latihan sambil kerja, arahan tugasan dan syarahan. Ini akan mewujudkan keberkesanan dan kelicinan dalam latihan lantas menyumbang kepada kejayaan sesebuah syarikat atau institusi.

PRINSIP-PRINSIP KOMUNIKASI ANTARA INDIVIDU




 FUNGSI
Berinteraksi dengan individu lain memudahkan untuk mendapatkan sesuatu maklumat.Bahkan mempermudahkan dan melajukan aktiviti harian seseorang dengan memahami berita atau informasi. Misalnya dengan komunikasi seseorang individu mudah mengerti dan boleh menerima segala persoalan yang sedang dihadapi.

Apabila seseorang individu berinteraksi, tanpa disedari individu tersebut berinteraksi bukan sahaja dengan lisan tetapi juga bukan lisan. Maka, secara tidak langsung, individu tersebut telah memperkenalkan diri melalui cara bercakap, penampilan diri dan lain-lain. Pada masa yang sama,dapat mengenali sifat manusia yang pelbagai.

Komunikasi antara individu dapat digunakan dalam sesebuah kerjaya. Kerjaya professional seperti peguam,psikiatrist, dan kaunselor yang menitikberatkan komunikasi interpersonal dapat  membantu klien atau pesakit dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi. Bagi pelajar serta mahasiswa pula, komunikasi ini digunakan untuk memahamkan sesuatu subjek atau merungkai kekeliruan. Ianya juga sering dipraktikkan dalam organisasi dan kumpulan-kumpulan kecil.

Menceritakan perasaan atau keinginan dapat mengetahui budaya, adat istiadat, bahasa maupun agama. Donald Trump, seorang jutawan hartanah di Amerika Syarikat yang popular dengan rancangan The Apprentice mendedahkan rahsia bagaimana beliau menjadi kaya dengan sikap suka mendengar.Menurut beliau, apabila pertama kali berurusan dengan seseorang yang baru dikenalinya, beliau tidak akan sekali-kali menceritakan segala-galanya berkenaan urusniaga tersebut. Sebaliknya, Trump akan sekadar menyebut satu dua perkara dan membiarkan individu tersebut menceritakan segala-galanya. Dari situ beliau mengetahui sama ada individu tersebut benar-benar berminat untuk berurus niaga dengannya atau sekadar untuk menunjuk-nunjuk. Kemahiran mendengar juga memainkan faktor yang penting dalam membina hubungan dalam sesebuah masyarakat.

MASALAH-MASALAH KOMUNIKASI INTERPERSONAL

Antara masalah-masalah atau halangan yang terdapat di dalam komunikasi perseorangan dan dapat dikelaskan ialah:
            Pakar dalam bidang komunikasi percaya bahawa komunikasi yang lemah merupakan punca kepada kebanyakan masalah dan komunikasi yang efektif adalah penyelesaian kepada kebanyakan masalah (Pearson 2000).Justeru itu,dengan memahami prinsip dan teori komunikasi yang baik dan menggabungkannya dalam praktikal boleh menyelesaikan permasalahan antara rakan-rakan negara,pengurusan,buruh,guru dan pelajar.Dengan erti kata lain,komunikasi yang efektif tidak boleh menyelesaikan atau mengelak kebanyakan daripada permasalahan tersebut,bahkan  masih terdapat beberapa masalah atau halangan yang dihadapi dalam komunikasi perseorangan ini.Antara masalah yang paling utama ialah bahasa.Salah satu daripada kebanyakan gangguan dan masalah-masalah komunikasi ialah dari segi:

*      Bahasa,sebagai contoh perbezaan ‘slanga’ di antara negeri seperti Kelantan,kedah,negeri Sembilan hatta Selangor.Ini kerana,kadang-kadang kita sukar memahami percakapan dan dialek mereka.Maka sebagai contoh pihak pengurusan atasan perlu memahami cara penggunaan bentuk-bentuk kominikasi di kalangan rakan sejawat dan kakitangan bawahan mereka.Kepentingan memahami pelbagai jenis kemahiran komunikasi kepimpinan termasuk mahir menggunakan kmunikasi lisan dan bukan lisan,dan bijak menggunakan komunikasi kumpulan kecil terutamanya semasa mesyuarat.Selain itu,amat penting bagi pemimpin menguasai komunikasi budaya yang melibatkan pelbagai latarbelakang organisasi di samping boleh menyampaikan komunikasi awam dengan berkesan.
*      Selain itu,latarbelakang juga merupakan masalah yang berkaitan.Sesetengah orang yang gagal berkomunikasi perseorangan kerana  latarbelakang keluarga yang menyedihkan dan bermasalah.
*      Rentetan daripada masalah letarbelakang yang bermasalah akan mewujudkan sikap yang negatif dan pasif terhadap individu itu sendiri.Misalnya,keadaan keluarga yang kucar-kacir dengan masalah cerai-berai,dan keruntuhan rumah tangga yang berkemungkinan berpunca daripada ibu bapa itu sendiri.Contohnya,seseorang individu yang bermasalah akan mudah berasa sensitif terhadap persekitarannya sama ada elok atau sebaliknya.Apabila mereka menceritakan tentang masalah mereka akan mudah menangis  hatta mendengar masalah orang lain disebabkan mengingati tentang masalah latarbelakang mereka yang teruk.
*      Tambahan pula,masalah yang berkaitan ialah sikap prejudis iaitu sesetengah individu yang berprasangka buruk terhadap orang lain.Sebagai contoh, dapat kita lihat adalah kefahaman pengurusan atasan tentang konsep amalan komunikasi kepimpinan bergantung kepada situasi dalam organisasi.Mereka juga perlu mempraktikkan gaya kepimpinan transformasi dan kepimpinan altruistik secara islam adalah penting dalam amalan komunikasi kepimpinan di organisasi pengamal pengurusan kualiti.Oleh itu,amalan persekitaran dan pemikiran positif perlu dikekalkan bagi mengelakkan timbulnya sikap prejudis sehingga boleh menimbulkan masalah yang lebih besar iaitu penyelewengan dan pecah amanah terutamanya di dalam organisasi dan syarikat.
*      Di samping itu,antara masalah lain yang timbul ialah kurang memahami budaya orang lain.Antaranya,pengurusan atasan dan kakitangan bawahan bersependapat bahawa kepentingan tentang komunikasi kepimpinan bergantung kepada budaya dan nilai masyarakat yang membabitkan  pemahaman staf,budaya organisasi,dan sikap staf.Pemahaman dan penggunaan gaya kepimpinan transformasi dan kepimpinan altruistik dalam islam turut manjadi komponen utama dalam melakukan perubahan dalam organisasi bergantung kepada kebolehan pemimpin berkomunikasi tentang visi dan misi organisasi pengamal pengirusan kualiti yang telah memperoleh anugerah persijilan MS ISO 9001 daripada SIRIM Berhad di Malaysia.
*      Hubungan antara perseorangan yang berkesan memerlukan komitmen atau sifat keprihatinan terhadap orang lain.Seorang komunikator yang berkesan sanggup meluangksn masa dan tenaga untuk menjaga hubungan yang baik dengan orang lain.Dia juga mengambil berat dengan mesej ikhlas dan benar yang disampaikan kepada si penerima.Secara amnya, dia perlu menjadi pendengar yang baik bagi mengelakkan masalah komunikasi.
*      Kebolehan kognitif yang luas. Ini bermaksud seorang komunikator yang berkesan itu harus mempunyai kemahiran melihat suatu isu dalam berbagai perspektif. Dia harus dapat memahami mengapa seseorang mempunyai perlakuan-perlakuan tertentu dan dapat membayangkan keadaan dirinya jika dia berada dalam situasi atau perspektif yang sama dengan orang itu. Ini disebut sebagai empati iaitu kebolehan merasi apa yang dirasai oleh orang lain dalam suatu situasi. Misalnya, dia boleh merasakan bagaiman perasaan seseorang yang menghidap penyakit AIDS. Maka, sikap ini amat penting dan memudahkan  proses komunikasi yang berkesan.


CARA MENINGKATKAN KEBERKESANAN KOMUNIKASI
INTERPERSONAL

            Komunikasi yang efektif berkait rapat dengan hubungan interpersonal. Bagi mewujudkan serta meningkatkan hubungan interpersonal, terlebih dahulu setiap individu perlu meningkatkan kualiti dalam berkomunikasi. Sesuatu yang berkualiti itu datang daripada hasil usaha yang bagus. Di dalam konteks ini, seseorang individu perlu mengetahui cara-cara meningkatkan keberkesanan dalam komunikasi bagi memantapkan kemahiran komunikasi tersebut. Terdapat tiga cara untuk menyerlahkan imej dan keterampilan diri melalui komunikasi interpersonal iaitu melalui S.E.R. (sensing, evaluating dan responding)


       1.  SENSING
Sensing yang bermaksud memahami, memberi ruang untuk  berfikir atau menangguhkan penilaian terhadap sesuatu. Apabila terlibat dalam sesuatu situasi misalnya dalam proses membuat  keputusan, seseorang akan cuba memahami apakah situasi sebenar yang berlaku. Melalui cara ini, individu tersebut  dapat mengelakkan gangguan yang tidak diingini seperti khabar angin, salah faham maklumat dan sebagainya. Teknik “sensing” cukup mudah iaitu mendengar segala penjelasan tanpa memberi komen terlebih dahulu. Ini penting bagi memberi ruang penerimaan segala maklumat yang berkaitan tanpa mengundang sebarang gangguan. Sebagai contoh, seseorang pemimpin haruslah sentiasa bersedia mendengar segala aduan, masalah dan perkembangan yang dilaporkan oleh para pengikutnya. Situasi ini mewujudkan ruang kepada kedua-dua pihak untuk lebih mengenali antara satu sama lain.

      2.      EVALUATING
Semasa evaluating iaitu penilaian, seseorang individu perlu bijak dalam menyusun semua maklumat yang diterima untuk memastikan proses penilaian dalam membuat keputusan itu dapat dicapai dengan efektif. Setiap idea, maklumat, masalah, keperluan dan laporan yang dikemukakan perlulah diklasifikasikan dengan betul bagi mengelakkan daripada timbulnya sebarang masalah. Disini jelas menunjukkan kebijaksanaan seseorang pemimpin itu akan teruji untuk melihat sejauh mana tahap kepimpinan dan keintelektualannya dalam menganalisa masalah. Jika seorang pemimpin berjaya membuat penilaian dengan tepat, sudah tentu orang yang dipimpinnya semakin menghormati beliau. Selain itu,seseorang  individu juga perlu bijak dalam menunjukkan sikap empati terhadap sesuatu situasi. Sikap empati ini mampu mendorong merapatkan hubungan antara dua pihak. Misalnya mangsa banjir akan terharu dan semakin menyanjungi pemimpinnya yang sudi turun padang melihat dan merasai keperitan yang dialami mereka.


       3.      RESPONDING
Menurut Mohammad Surya (2003:119) penerapan komunikasi interpersonal yang efektif adalah sebagai berikut :
1.      Keterbukaan dan empati,  keterbukaan iaitu bersikap terbuka, merasakan pikiran dan perasaan orang lain dan empati, iaitu menghayati perasaan orang lain
2.      Bersikap positif, iaitu menyatakan sikap positif terhadap orang lain dan sesuatu situasi.
3.      Keseimbangan, iaitu mengakui bahawa kedua-dua belah pihak mempunyai kepentingan yang sama, pertukaran komunikasi secara seimbang.
4.      Yakin diri, iaitu yakin kepada diri sendiri dan bebas dari masa lalu
5.      Menjamin interaksi, iaitu mengendalikan interaksi untuk memberikan kepuasan kepada kedua belah pihak, mengelola pembicaraan dengan pesanan yang baik dan konsisten.
6.      Pengungkapan, iaitu penglibatan secara jujur dalam berbicara dan menerima pendapat secara verbal mahupun non-verbal.
7.      Orientasi kepada orang lain, iaitu penuh perhatian, minat, dan ketelitian kepada orang lain.


Sedangkan menurut De Vito (Liliwery, 1997 :13) komunikasi interpersonal yang efektif adalah sebagai berikut ;
1.      Keterbukaan (Opennes)
2.      Empati (Emphaty)
3.      Sikap Suportif (Supportiveness),
4.      Sikap Positif (Positiveness),
5.      Kesamaan (equality)







Hal ini jelas ternyata bahawa komunikasi ini adalah satu aspek yang paing penting dalam kehidupan seseorang individu penting untuk diri sendiri mahupun kepentingan masyarakat. Melalui komunikasi, perhungan yang rapat boleh dibina antara satu sama yang lain. Terutamanya komunikasi antara perseorangan.

            Komunikasi jenis ini juga meliputi banyak unsur. Terutamanya dalam unsur memujuk. Kaedah ini amat sesuai digunakan apabila terdapat sebarang masalah antara individu. Hal ini bukan sahaja melibatkan individu bahkan turut melibatkan masyarakat. Bagi memudahkan penyelesaian sesuatu masalah, komunikasi interpersonal adalah cara terbaik dan tepat bagi menyelesaikannya.

Justifikasinya, komunikasi interpersonal melibatkan beberapa individu yang saling bertukar-tukar maklumat tanpa menggunakan medium yang kompleks. Interaksi ini menghasilkan tindak balas yang pantas, rancak dan seterusnya melahirkan rasa saling hormat-menghormati dan mengeratkan silaturahim.



            Sebagai pengakhir kata, seni bicara atau teknik berbicara umum yang berkesan adalah suatu perkara yang amat penting dalam kehidupan seharian. Apabila seseorang itu bergelar manusia, maka hidupnya akan sentiasa dikelilingi oleh seni berbicara. Melalui seni bicara itu sendiri mampu membantu seseorang dalam apa juga situasi dan keadaan.



Rujukan :

5.     http://www.coremap.or.id/downloads/Mengapa_Kita_Berkomunikasi.pdf

3 comments:

  1. Boleh baca sampai habis sebab menarik sgt bagi sy

    ReplyDelete
  2. Slots at The Wynn | JSHQ
    For the most 성남 출장마사지 part, 동두천 출장샵 the Wynn is a casino and hotel, but for every aspect. They have the luxury of a casino and hotel, 상주 출장마사지 and there 계룡 출장샵 are a 원주 출장샵 number of places to

    ReplyDelete